"Ønsker du, at den anden ændrer adfærd, så overvej hvilken adfærdsændring du med fordel kan lave"
"Er der uklarhed på "produktionens domæne", ender det sandsynligvis i samarbejdsproblemer"
Ovenstående citater indkredser meget godt, hvad der for mig er de afgørende fokusområder, når vi snakker samarbejde. Der er den personlige og relationelle faktor, og der er rammerne omkring samarbejdet.
Som konsulent har jeg blandt andet fokus på
"Vi reagerer ikke på det, den anden siger. Ej heller på det vi tror, den anden mener. Vi reagerer i høj grad på den handling, vi tolker det sagte som udtryk for."
Som nævnt under "Organisationsudvikling" kan man bruge "de 3 domæner" til at analysere problemer i organisationer. Kort fortalt kan man sige, at vi alle arbejder og samarbejder på baggrund af "noget". Dette "noget" er dels vores personlige værdi - , holdnings- , følelses- og vidensmæssige ballast, som vi jo altid tager med på arbejdet, og dels de mål, regler, procedurer, faglige aftaler og øvrige rammer, der er for vores arbejde. Hvis sidstnævnte har store mangler, herunder en utydelig ledelse, taler vi om, at der er uklarhed på produktionens domæne. Det betyder, at der så er vores individuelle ballast tilbage til "at læne sig op ad", når vi skal træffe beslutninger. Dette betyder, at hver enkelts egne synspunkter tager over på arbejdsmæssige områder, hvor fælles politikker, regler, værdier og aftaler burde have styret.
Når denne situation ofte ender i samarbejdsproblemer skyldes det, at man ikke i situationen opfatter problemerne som strukturelle men ser dem som personlige, faggruppemæssige eller relationelle fænomener.
Samarbejdsproblemer kan også hedde konflikter.
Ud over ovenstående, vil jeg som konsulent have fokus på: